Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine (MO BiH) preuzelo je prva četiri oklopna vozila otporna na mine i zasjede (MRAP) tipa Kirpi II koji su donirani od strane Republike Turske.
Razvoj MRAP (eng. Mine-Resistant Ambush Protected Vehicle) vozila predstavlja evolutivni proces prilagodbe potreba oružanih snaga u protivpobunjeničkim i protivterorističkim operacijama. U tom pogledu može se reći da je koncept oklopnih vozila otpornih minsko-eksplozivna sredstva i zasjede nastao na temelju iskustava američke vojske na Bliskom istoku.
Pobunjeničke i terorističke frakcije uz upotrebu sve sofisticiranijih tipova eksplozivnih naprava kao i načina njihove detonacije, uništile su brojna taktička lako oklopljena vozila.
Osnovni koncept nastanka MRAP vozila bio je napraviti oklopno vozilo koje će imati nivo balističke zaštite koji mu omogućava da preživi detonaciju mine, sačuva živote posade i ljudstva prilikom dejstva artiljerije i konačno omogući svim putnicima otpornost na najčešće pješadijske kalibre.
Isti razvojni put imao je i turski “Jež” (turc. prev. Kirpi) odnosno MRAP vozilo Kirpi II, koji nastaje kao posljedica velikih gubitaka koje su borci PKK na istoku Turske u svojim zasjedama nanosili turskim snagama.
U predjelima koji su nezahvalni za krupne vojne formacije, kakvi su planinski klanci na istoku Turske, tražilo se vozilo koje će desetinu vojnika sigurno prebaciti između isturenih položaja prema PKK uz visok stepen preživljavanja. U tom pogledu Kirpi II je ispunio svoje očekivanje zbog čega je postao najpopularnije izvozno, oklopno vozilo iz Turske.
Kraj MRAP koncepta?
Nakon operacija u Iraku, Afganistanu, Libiji i Siriji postojalo je opšte uvjerenje da je potreba za korištenjem i razvijanjem MRAP vozila prevaziđen koncept. U konfiguraciji MRAP vozila visoku izdržljivost duguju masi koja prelazi i 20 tona, pa je zbog toga loša putna infrastruktura Bliskog istoka često bila smrtonosnija od mina ili zasjeda.
Brojni su primjeri u kojim su se mostovi i putevi rušili pod teretom MRAP-ova, zbog čega je američka vojska partnerima donirala MRAP vozila kako ih ne bi vraćali u SAD.
Izbijanjem rata u Ukrajini kao primjera savremenog konvencionalnog rata u kojem kao nikad ranije životni vijek pješadinca traje nevjerovatno kratko, koncept i namjena MRAP vozila postala je tražena sposobnost.
Ekstenzivna artiljerijska bombardiranja i vjerovatno najgušće viđeno miniranje u 21. stoljeću na evropskom tlu, udahnuli su život konceptu MRAP vozila.
U tom novom ruhu turski “Jež” je najbrojnije MRAP vozilo u ukrajinskoj vojsci sa preko 700 primjeraka koji ispunjavaju sve svoje zadatke u najnemilosrdnijem ratu za pješadiju.
Kirpi za OS BiH
Nabavka MRAP-ova Kirpi II je OS BiH je historijska jer je to prvo novoproizvedeno oklopno vozilo nabavljeno od formiranja MO BiH. Prva četiri primjerka koja su nabavljena su u izvedbi od 6×6 sjedišta čime se osigurava osnovnim pješadijskim jedinicama da ne gube formacijsku koheziju, što je inače slučaj ukoliko se nabavi vozilo koje ne odgovara formacijskom broju pješadijske desetine.
U kontekstu balističkih performansi vozilo ima NATO nivo balističke zaštite STANAG 3 što ga čini otpornim sa svih strana na pješadijsku municiju do kalibra 7.62 mm sa pancirnim zrnom, eksploziju ekvivalenta osam kilograma TNT-a ispod šasije vozila kao i otpornost na detonaciju granata kalibra 155 milimetara u blizini i do 60 metara.
Kao i kod drugih vozila ove kategorije V-oblik šasije i podvozja osigurava ravnomjernu disperziju udarnog i ubojnog talasa pri aktiviranju improviziranih minsko-eksplozivnih sredstava.
U slučaju da dođe do probijanja guma dejstvom bilo koje od navedenih prijetnji, Kirpi II kao i svako MRAP vozilo posjeduje run-flat gume koje i pogođene mogu izdržati vožnju do 100 kilometara.
Ono zbog čega je nabavka Kirpi II MRAP vozila historija jeste i to da bi ova oklopna vozila trebala biti prva u OS BiH ikada sa mogućnošću noćne eksploatacije. Vozilo je opremljeno kamerama u 360 stepeni, ali i savremenom daljinski upravljivom borbenom stanicom na koju se montira različit tip oružja.
Ove borbene stanice kompanije Aselsan omogućavaju noćno dejstvo oružja na kupoli čime bi Bataljonska grupa lake pješadije OS BiH dobila sposobnosti noćnog boja, što predstavlja nivo novih kapaciteta.
Namjena u OS BiH i alternative modernizacije
Prva četiri vozila samo su dio šire nabavke koja bi trebala biti nabavljena za OS BiH pri čemu ono što posebno čini primamljivom platformu Kirpi II jeste otvorena konfiguracija.
Ovo vozilo dolazi u nekoliko konfiguracija, kao inžinjerijsko ili ambulantno vozilo, vozilo za protivminske operacije, transportno ili transportno-borbeno i dr. Postoje i specijalizirane konfiguracije komandnih vozila koja su opremljena radio-uređajima ali i uređajima za elektronsku i protivelektronsku borbu.
Međutim, iako se radi o značajnoj nabavci za MO BiH ovo vozilo ne može nadomjestiti nabavku novih oklopnih transportera iako su vremešni oklopni transporteri M113 nedavnim remontom produžili svoj radni vijek.
Također, OS BiH su trenutno jedine oružane snage bez operativnih borbenih vozila pješadije kao posebnog vozila oklopno-mehaniziranog roda. Ni njihovu namjenu u kontekstu podrške pješadije i protivoklopne borbe Kirpi ne može nadomjestiti.
U tom pogledu treba istaći da će ovu nabavku historijski značajnijom učiniti konfiguracija oružja i opreme koja bude nabavljena za ova vozila koja će bi svoju primjenu mogla imati u budućim mirovnim operacijama u kojima uzmu učešće OS BiH.