Vijeće ministara Bosne i Hercegovine nedavno je usvojilo izmjene Odluke o raspodjeli dijela sredstava prikupljenih od dozvola za korištenje radiofrekventnog spektra. Na prijedlog Ministarstva komunikacija i prometa BiH, značajan dio tih sredstava će biti usmjeren u izradu idejnih rješenja i pratećih studija za revitalizaciju često nazivane „Unske pruge“. Zadatak izrade povjeren je Bosanskohercegovačkoj željezničkoj javnoj korporaciji (BHŽJK).
Obnova ove pruge, koja povezuje Novi Grad, Bihać i Knin u Hrvatskoj, ima strateški značaj za regiju – omogućava razvoj intermodalnog transporta, rasterećenje cestovnog saobraćaja, povećanje saobraćajne sigurnosti i efikasniji transport robe.
Zašto je obnova važna?
-
Gospodarski potencijal: Pruga je nekada godišnje prevozila više od 4 miliona tona robe i 1,5 miliona putnika
-
Finansijske prednosti: Revitalizacija Unske pruge mogla bi donijeti smanjenje troškova prijevoza do 88% u usporedbi s danas nefunkcionalnom infrastrukturom i rutama kao što je Lika pruga
-
Regionalna konkurentnost: Novi transportni pravac direktno povezuje Bihać sa lukama Split, Šibenik i Zadar, u skladu s EU intermodalnim ciljevima
-
Preduvjet uvrštavanja u mapu TEN‑T koridora: Unska pruga još nije uvrštena u TEN‑T mrežu, čime se ograničava pristup EU fondovima za obnovu
Planirane aktivnosti i perspektiva
Ministarstvo komunikacija i prometa BiH planira kroz BHŽJK koordinirati izradu idejnog projekta i analitičkih studija koje će posluži za dalje planiranje i realizaciju projekta.
Uskoro se očekuje i sastanak predstavnika RAUSK-a, ŽFBH, BHŽJK i lokalnih vlasti u Bihaću, na kojem će biti dogovorene naredne faze i partnerstva.
Gradonačelnik Bihaća Elvedin Sedić najavio je punu podršku lokalne zajednice projektu, posebno zbog njegovog značaja za privredu i turizam regije.
Dalje aktivnosti
-
Krajem 2024. godine osigurano je 200.000 KM za studiju opravdanosti, a Hrvatska dionica (59 km) procijenjena je na oko 200 miliona eura
-
Stručnjaci procjenjuju da Unska pruga prolazi kroz 36 tunela te sedam puta prelazi državnu granicu između BiH i Hrvatske, što zahtijeva usklađene prekogranične dogovore
-
Revitalizacijom pruge Bihać bi mogao biti povezan sa Sarajevom, regionalnim lukama i EU transportnim koridorima, čime bi se otvorile i nove perspektive za putničke i teretne veze
Nedavne izmjene Odluke Vijeća ministara i osiguravanje sredstava za studijske pripreme predstavljaju prvi korak u potencijalnoj obnovi Unske pruge. Realizacija projekta ima šanse da iznjedri snažan infrastrukturni i ekonomski pomak za Unsko-sanski kanton i širu regiju, te da konačno vrati pamćenje o važnosti nekadašnje željezničke veze.