Prividna ili ne, sniženja na crni petak pune tržne centre i obaraju rekorde potrošnje jer zavlada potrošački zanos pred praznike
SARAJEVO, 29. novembra – Gužve. Vozači panično traže parking mjesto. Redovi i čekanja. U radnjama stampedo. Svi sve nude. Od igle do lokomotive. Bitno je prodati, a bitno nam i kupiti. Otimanje za posljednji komad sa police. Pune ruke. Kesa na kesu. Na njih smo prošli crni petak potrošili milione. Dan sniženja. Kolikih, pitanje je?! Skromna sniženja od 20 do 30 odsto nisu odraz crnog petka onog na Zapadu ili preciznije u SAD-u.
Mentalitet krda
Crni petak se koristi za prodaju robe koja nije imala kupca. Trgovci pribjegavaju tome da prvo podignu cijene, pa ih onda snize za 20 odsto, rekla je Murisa Marić iz Udruženja građana DON Prijedor.
Pred posljednji petak u novembru, ovaj crni, stižu savjeti sa svih strana – planirajte unaprijed, odredite prioritete i još važnije odredite budžet, jer je lako potrošiti previše. Usporedite cijene kod različitih trgovaca, kupovina na internetu može uštedjeti vrijeme, ali oprez – prevare vrebaju.
Iz MUP-a Republike Srpske upozoravaju da građani na crni petak budu posebno oprezni prilikom ‘’online’’ trgovine i korištenja bankovnih kartica pri kupovini putem interneta. Skreću pažnju da je čest slučaj da prevaranti kreiraju lažne internet stranice koje imaju sličan naziv kao i originalni prodavač ili profile na društvenim mrežama sa nazivima poznatih brendova.
“Crni petak jeste praznik kupovine i to pokazuju analize prometa, ne samo u BiH. Potrošači trebaju obratiti pažnju da ne upadnu u mentalitet krda, da ih taj potrošački stampedo ne ponese da prate druge, pa da kupuju i ono što im ne treba. Idealno bi bilo da se crni petak iskoristi za kupovinu stvari za koje odranije znamo da su nam potrebne, ali se odgađala kupovina, čekao se pravi trenutak”, kaže ekonomista Admir Čavalić i skreće pažnju kupcima da ne nasjedaju na taktike unapređenja prodaje.
“Naprimjer, iz bihevioralne ekonomije, križanje cijena, nezaokruživanje cijena, kreiranje ponuda samo za taj dan, čime se stvara utisak da ste uštedjeli, međutim, ako se dublje razmotri ponuda, vjerovatno da je nekoliko dana ranije, a bit će i kasnije ista cijena. Upravo na to ponuđači idu, da iskoriste momentum, tu potrošačku paniku da će nečega nestati… Sve to dovodi do toga da se ne donose racionalne odluke u kupovini. Inače je rijetkost da se donose racionalne odluke u kupovini, a na crni petak toga pogotovo nema”, kaže Čavalić i dodaje da kupci već osjećaju prazničnu atmosferu koja će se nastaviti i u decembru, nakon kojeg slijedi siromašni januar u kojem građani imaju problema sa raspoloženjem.
Kupci već osjećaju prazničnu atmosferu koja će se nastaviti i u decembru nakon kojeg slijedi siromašni januar/Senad Gubelić
Sociolog Mirjana Čeko za naš list kaže da crni petak ilustruje dinamiku između stvarnih potreba i marketinške manipulacije.
Na prvi pogled, riječ je o štednji i povoljnim ponudama, no ispod površine leži sistem koji nas uvlači u potrošački zanos. Kupujemo li ono što nam zaista treba? Teško. Mentalitet krda dodatno pojačava impuls. Kada vidimo mase koje hrle u trgovine ili beskrajne redove za “neponovljive” ponude, suočavamo se sa strahom od propuštanja. Pripadnost grupi kroz zajedničko ponašanje, čak i kada ono nije racionalno, duboko je ukorijenjena u ljudsku psihologiju. Crni petak koristi tu potrebu za pripadanjem, prebacujući fokus s individualnih vrijednosti na kolektivnu euforiju potrošnje, govori Čeko, napominjući da blizina praznika stvara emocionalni okvir koji nas čini opuštenijima i spremnijima da trošimo više nego što bi bilo racionalno, jer u atmosferi iščekivanja praznične radosti zanemarujemo vlastite finansijske mogućnosti.
Ako većina vaših prijatelja spominje popuste cijeli tjedan, te kako će ići kupovati za crni petak, teško da i nama samima neće ta opcija proći kroz glavu. Crni petak je u specifičnom dijelu godine. Hladnije je, dani su kraći, svjesni smo da su ljeto i godišnji iza nas, do blagdana ima još… Ljudima pada raspoloženje, ulaze u rutinu, stres oko posla, obitelji… Crni petak može poslužiti kao razbijanje rutine. Moguće da ćete sa obitelji i prijateljima otići u kupovinu, a potom planirati i vikend koji je ispred vas. Da ćete uživati u stvarima koje ste kupili kroz zajedničku interakciju. Možda ćete dragim ljudima nešto pokloniti, govori psiholog Toni Jandrić za Oslobođenje, ističući da ipak, zbog stalnog porasta cijena, trebamo biti mudriji no ikada.
Odgoda kupovine
Svima nešto treba. Ako smo u stanju sačekati crni petak kako bismo to kupili po nižim cijenama, onda zapravo pričamo o korisnom mehanizmu koji se zove odgoda gratifikacije. To je suprotno kompluzivnoj kupovini, govori o tome kako imamo dobre sposobnosti samokontrole, planiranja i organizacije vlastitog novca. Da, moguće je da će ljudi kupiti nepotrebne stvari (dijelom povučeni fenomenom psihologije mase), te u konačnici osjećati neugodne emocije poput krivnje. Ako smo se sposobni kontrolirati, onda ovakve događaje, ali i mnoge druge možemo okrenuti u vlastitu korist, te osjećati zadovoljstvo, zaključuje Jandrić.