Ministarstvo prometa i komunikacija Bosne i Hercegovine na čelu s Edinom Fortom (Naša stranka) već 16 mjeseci pokazuje nesposobnost da u proceduru usvajanja uputi izmjene Zakona o sigurnosti saobraćaja BiH koji bi staj ukraj bahatim vozačima.
Naime, izmjene Zakona bi omogućile da se višestrukim povratnicima u činjenju prekršaja u saobraćaju mogu privremeno ili trajno oduzeti vozila, kao i da se utvrdi definiranje i adekvatno sankcioniranje onog što se zove ‘naročito bahata vožnja’.
No, očigledno je jedno od najavžnijih pitanja s kojim se Forto trebao najviše baviti otkako je sjeo u fotelju ministra, on ‘ostavio po strani’.
Ministra Fortu je na ove izmjene obavezao i svojim zaključkom Predstavnički dom Parlamenta BiH na sjednici u julu prošle godine, a nakon što je Komisija za promet i komunikacije tog doma održala tematsku sjednicu uz prisustvo svih nadležnih aktera s državnog i drugih nivoa vlasti o tome kako prevenirati, ali i adekvatno kazniti naročito bahatu vožnju i vozače.
Forto nije iskoristio jednoglasnu podršku u Predstavničkom domu PSBiH
Povod zbog kojeg je Forto prošle godine zadužen da hitno pripremi izmijene zakona, bila je tragična smrt mladih doktorica Azre Spahić i Alme Suljić u Sarajevu koje su ni krive ni dužne ubijene zbog bahate vožnje Armina Berberovića.
Skandalozno je što Zakon u tom pravcu već nije izmijenjen, iako su Komisija za promet i komunikacije i Predstavnički dom PSBiH tražili da se izmjene pripreme hitno, a najkasnije u roku od šest mjeseci.
Na sramotu ministru Forti ide i to što ove izmjene nije shvatio kao prioritetne, jer se prije svega tiču ljudskih života.
Također, Forto nije iskoristio činjenicu da su za zaključak da se izmjeni zakon u pravcu pooštravanja kazni za bahate i nesavjesne vozače u Predstavničkom domu PSBiH bili jednoglasno svi poslanici i iz FBiH i RS, što je rijetkost pri glasanju u tom domu.
Da su Forto i Ministarstvo s kojim on rukovodi na vrijeme pripremili izmjene Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH, taj zakon je do sada već mogao biti usvojen,a na taj način sigurno i prevenirani brojni slučajevi bahate vožnje i ponovljenih prekršaja u saobraćaju u BiH.
Pokušavajući se opravdati pred Komisijom za promet i komunikacije za kašnjenje realizacije zaključaka i Komisije i Predstavničkog doma, u vezi s izmjenama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja u BiH, ministar Forto je u dopisu Komisiji dio odgovornosti prebacio na entitetske i kantonalne nadležne institucije, navevši da nisu pravovremeno dostavili mišljenje na Nacrt izmjena zakona koji je pripremilo Ministarstvo.
Nevjerovatno zvući i Fortino objašnjenje ‘da trenutno u Ministarstvu nema sistematiziranih radnih mjesta za poslove sigurnosti cestovnog saobraćaja, što implicira da državni službenici uz poslove sistematiziranog radnog mjesta dodatno rade i poslove iz oblasti sigurnosti cestovnog saobraćaja, što s obzirom na složenost propisa, zahtijeva dodatno vrijeme’.
Ovakvi odgovori sigurno ne mogu biti prihvatljivi ni za Parlament BiH, a ni za građane BiH koji su zaslužni što ministri primaju plaće i druge naknade i oko 5.000 KM, a nisu u stanju pripremiti izmjene zakona za koje već postoji podrška u PSBiH.
Nezadovoljstvo Fortinim odgovorima izrazila je i Komisija za promet i komunikacije na ovosedmičnoj sjednice, te je ponovo izraženo očekivanje da će se izmjene ovog zakona što prije naći pred Vijećem ministara BiH i pred Parlamentom BiH.
Emrić: Izmjene su već trebale biti na sanzi, sve ostalo su izgovori
Jasmin Emrić (NES), član Komisije za promet i komunikacije i poslanik u Predstavničkom domu PSBiH kaže za Raport da je Ministarstvo prometa i komunikacija trebalo hitno postupiti po zaključcima i Komisije i Doma i da su tražene izmjene trebale već biti na snazi, a one se još nisu našle ni pred Vijećem ministara BiH.
“Zabrinjavajuće je da Ministarstvo nije na vrijeme postupilo po zaključcima Komisije i Doma. Mi u Komisiji, a i Istraživački sektor PSBiH je dao dovoljno podataka Ministarstvu prometa i komunikacija, ali i drugim institucijama kako da riješe slabosti sistema kada su u pitanju i adekvatnije sankcije za ponavljače u prekršajima i oni koji bahato voze, ali i kako da se riješi problem nenaplate kazni za prekršaje u saobraćaju koji je sad na godišnjem nivou oko šest miliona. Mi još uvijek nemamo adekvatan odgovor na to kako jedan višestruki povratnik u činjenju prekršaja u saobraćaju može da izbjegne naplatu i da dostigne iznos kazni od 270.000 KM, što je podatak koji je Komisiji dostavio Istraživački sektor PSBiH. Očekujem da se ovim problemima i pojavama konačno stane ukraj i insistirat ću na odgovornosti svih onih koji ne rade svoj dio posla i ne provode zaključke Predstavničkog doma PSBiH. Ministarstvo prometa i komunikacija je trebalo u postojeći Zakon odmah uvrstiti ono što smo tražili jednoglasno u Komisiji i u Domu, a sve ostalo su izgovori”, ocijenio je Emrić za Raport.
Inače, Predstavnički dom Parlamenta BiH i krajem 2016. godine usvojio je zaključak o izmjenama Zakona o osnovama sigurnosti saobraćaja na cestama u BiH koje bi omogućile da se višestrukim povratnicima u činjenju prekršaja u saobraćaju mogu privremeno ili trajno oduzeti vozila, kao i da se Zakonom utvrdi definiranje i adekvatno sankcioniranje naročito bahate vožnje.
I tada su izmjene bile inicirane tragičnim ubistvom studentica Selme Agić i Edite Malkoč, koje je na pješačkom prijelazu kod Filozofskog fakulteta na Marijin Dvoru u Sarajevu bahatom vožnjom automobilom ‘pokosio’ Sanjin Sefić.
Ponavljači prekršaja duguju više od milion maraka
Međutim, do danas, osam godina nakon toga i nakon prošlogodišnjeg ponovljenog zaključka Predstavničkog doma PSBiH Zakon nije izmijenjen,
Osim što su bahatom vožnjom ugroženi životi i što se zbog nepostojanja adekvatnih kazni u Zakonu ponavljači prekršaja faktički ohrabruju da prave nove, a za to i ne odgovaraju, poražavajuće je što je ostavljen ogroman prostor za izbjegavanje plaćanja kazni izrečen.ih za prekršaje u saobraćaju, jer milioni maraka iz godine u godinu ostaju nenaplaćeni i zastarijevaju.
Prema podacima koje je Istraživački sektor PSBiH dostavio Komisiji za promet i komunikacije prošle godine, Emrić za Raport kaže da je krajem 2022. godine pet dužnika za saobraćajne prekršaje dugovalo više od pola miliona maraka!
A, prema tim podacima koje je Komisija dobila od Istraživačkog sektora PSBiH, a oni od Agencije za identifikacione dokumente, evidenciju i razmjenu podataka dug najvećih 20 dužnika u državi krajem 2022. godine iznosio je blizu milion i po konvertibilnih maraka. Sve ove podatke ima i Ministarstvo prometa i komunikacija BiH, kao i druge nadležne institucije koje moraju uskladiti zakone iz oblasti saobraćaja i naplate kazni i da svi zajedno doprinesu i manjem broju nesreća i adekvatnom sankcioniran.