ANALIZA podataka o masi automobila iz testova koje je proveo Autocar pokazuje da je od 2016. do 2023. godine, što je približno jedan modelski ciklus, prosječna masa novih automobila porasla s 1553 kg na 1947 kg.
Rast mase djelomično se može pripisati sve većoj popularnosti SUV-ova. Od svih automobila koje je Autocar testirao 2016. godine, 16 ih je bilo SUV-ova ili crossovera s prosječnom masom od 1722 kg, što je 169 kg više od prosjeka za sve modele testirane te godine.
Mnogi SUV-ovi koje su testirali te godine bili su teži od svojih limuzinskih ili hatchback pandana. Na primjer, Škoda Kodiaq težila je 1751 kg, što je 246 kg teže od Škode Superb testirane godinu dana ranije. Uz to, Jaguar F-Pace bio je teži za 180 kg od XF-a s istim 2.0-litarskim dizelskim motorom.
U 2023. godini testirano je ukupno 24 SUV-a, crossovera i pick-upa s prosječnom masom od 1985 kg. To je razlika od 38 kg u odnosu na opći prosjek, znatno manje od razlike od 169 kg iz 2016. godine.
SUV-ovi i crossoveri u prosjeku su težili 1906 kg, što je ispod prosječne mase svih modela testiranih 2023. godine, a to sugerira da iako je povećani udio SUV-ova na tržištu djelomično odgovoran za opći rast mase, nije jedini uzrok.
Tome u prilog ide i činjenica da je prosječni SUV testiran 2023. godine bio teži za 183 kg nego 2016. godine.
Uzrok je i elektrifikacija
Elektrifikacija također ima ulogu u povećanju mase novih automobila. Modeli s baterijskim električnim pogonom koje je Autocar testirao prošle godine imali su prosječnu masu od 1991 kg. Automobili s motorima na unutarnje sagorijevanje bili su gotovo 100 kg lakši, s 1897 kg.
Isključujući iz ove druge skupine hibride i plug-in hibride, koji imaju dodatnu masu zbog električnih motora i velikih baterija, ta brojka pada na 1841 kg ili 150 kg manje od prosječnog električnog vozila.
Ova razlika odražava se u širem trendu automobila koje je Autocar testirao od 2000. godine. Godišnji prosjek oscilirao je između 1500 kg i 1650 kg do 2018. godine, kada je prvi put dostigao 1700 kg. Pao je na 1675 kg 2019. godine, ali od tada samo raste, dostigavši 1879 kg 2022. i zatim 1947 kg godinu dana kasnije.
Masa koja je nekad bila nezamisliva
Trend ne pokazuje znakove usporavanja: prosječna masa automobila testiranih tijekom prvog tromjesečja 2024. godine – većinom električnih, SUV-ova ili oboje – bila je 2087 kg.
Najteži među njima bio je električni Mercedes-Benz EQS SUV s nekad nezamislivih 2899 kg.
Erozija klase malih gradskih automobila
Naravno, elektrifikacija i popularnost SUV-ova nisu jedini krivci za stalni porast mase. Erozija klase gradskih automobila i superminija također igra ulogu u povećanju prosječnih masa, s manje modela ispod 1000 kg svake godine koji bi kompenzirali najteže automobile na tržištu.
Godine 2003. Autocar je testirao šest automobila koji su težili manje od 1000 kg i još šest između 1000 kg i 1100 kg. U 2023. godini testiran je samo jedan “automobil” ispod 1000 kg – Citroën Ami – koji tehnički nije automobil, već kvadricikl.
Najlakši i najteži
Najlakši pravi automobil testiran prošle godine bio je sportski kupe Alpine A110 R s 1065 kg, a slijedi ga Hyundai Kona benzinski crossover s 1352 kg.
Evo na kraju i popisa 10 najtežih automobila koji se prodaju u Europi:
- Rolls-Royce Spectre – 2965 kg
- Cadillac Escalade – 2906 kg
- Mercedes-Benz EQS SUV – 2845 kg
- INEOS Grenadier – 2828 kg
- Mercedes-Maybach GLS – 2815 kg
- Volvo EX90 – 2811 kg
- Range Rover – 2810 kg
- Rolls-Royce Cullinan – 2735 kg
- BMW i7 – 2770 kg
- Audi SQ8 e-tron – 2725 kg